Google Ads - co to jest i jak działa

Google Ads

Google Ads (dawniej Google Adwords) to reklamy w wyszukiwarce Google i na milionach stron partnerskich, w które warto zainwestować i którym dobrze jest się lepiej przyjrzeć. Przemawiają za tym wszelkie wskaźniki procentowe dotyczące użytkowników Internetu. Analizy wykazały, że z wyszukiwarek korzysta 86% użytkowników Internetu, a aż ponad 95% z nich z wyszukiwań w Google. Oznacza to, że inwestując w reklamy Google możemy dotrzeć niemalże do wszystkich. A zalet Google Ads jest bardzo dużo, a do głównych należą

  • Popularność
  • Łatwa dostępność
  • Niewielka cena
  • Skuteczność
  • Dotarcie do dużej liczby osób

JAK DZIAŁAJĄ ADWORDS?

Codziennie wyszukujesz w wyszukiwarce interesujących Cię zapytań. Szukasz dentysty w Warszawie, tynkarza we Wrocławiu, szklarza w Krakowie lub po prostu interesujących informacji, które pomogą Ci w pracy lub po prostu zaspokoją ciekawość albo odpowiedzą na nurtujące pytania. Wyświetla się kilkanaście stron wyników. Te na samym szczycie, oznaczone plakietką “REKLAMA” to właśnie Google Ads, czyli opłacone reklamy. Po ich kliknięciu przekierowuje nas do strony z daną ofertą. Korzysta z tego wiele przedsiębiorstw, bo jest to po prostu skuteczne i relatywnie tanie, a przenosi do nas wielu klientów zainteresowanych tym, co mogą u nas znaleźć.

JAK REKLAMOWAĆ SIĘ W GOOGLE ADS?

Trzeba spełnić kilka punktów, aby móc znaleźć się w opłaconych wynikach na stronie w wyszukiwaniach Google.

  • Zaczynamy od utworzenia konta w systemie Google Ads
  • Wybieramy usługi lub produkty, które chcemy reklamować w Google i na ich podstawie powstaje lista grup reklamowych i słów kluczowych
  • Do tego, co powstało, tworzymy dedykowane reklamy np. w odpowiedzi na słowa kluczowe
  • Ustalamy budżet, który chcemy na to przeznaczyć i odpowiednie stawki
  • Akceptujemy kampanię i gotowe – teraz przy każdym wyszukiwaniu użytkownika, które spełnia ustalone przez nas kryteria, będziemy wyświetlać się na szczycie, w zakładce z reklamą
  • Po kliknięciu w naszą reklamę, użytkownik przenoszony jest do ustawionej przez nas strony – wybranego wcześniej produktu lub usługi
  • Możemy kontrolować każde działanie w panelu – sprawdzamy, jak rokuje dana reklama, analizujemy to, kontrolujemy budżet, dzięki czemu jesteśmy ciągle na bieżąco. Jest tutaj jednak wiele innych statystyk, z których możemy skorzystać

DLACZEGO WARTO?

Z kilku powodów dobrze jest inwestować w Google Ads. Przede wszystkim decydujemy kto zobaczy naszą reklamę - ustalamy to na samym początku, gdzie ma się wyświetlać, więc mamy jasno określoną grupę docelową. Mamy możliwość ustalenia na jaką skalę chcemy prowadzić kampanię reklamową - czy będzie to reklama lokalna, czy ogólnokrajowa (UWAGA! W przypadku lokalnych sklepów logiczne jest, że reklama lokalna jest dobra, ale ogólnokrajowa raczej niekoniecznie. Rzadko kto przyjedzie do sklepu stacjonarnego w Krakowie, jeśli na co dzień pozostaje w Sopocie. Oczywiście niewykluczone, że zapamięta sobie sklep i przy ewentualnej wizycie w Krakowie zajrzy tam, ale szanse są raczej niewielkie). Można ustalać sobie jak będzie wyglądała kampania i dopasować ją do aktualnych trendów, korzystać z sezonowości i wielu innych czynników. A dodatkowo mamy wgląd do wszystkiego, co się dzieje w obrębie tej kampanii. Możemy więc wyciągać wnioski, analizować i wszystko mamy podane na tacy.

SIEĆ REKLAMOWA GOOGLE

W ramach działań Google Ads mamy dostęp do rozbudowanej sieci Google. Jest to ponad dwa miliony stron, aplikacje mobilne i znacznie więcej. Zagląda tam ponad 90% użytkowników Internetu. Do popularnych stron, których wyświetlenia reklam oscylują w przedziale od 50 do 10 miliardów (!) należą między innymi olx, radio ZET, otomoto czy zumi. Chyba widać, że warto? Sami zapewne często korzystamy z tego typu stron, a jest ich przecież znacznie więcej. Do pożądanych przez nas odbiorców reklamy możemy dotrzeć na różne sposoby, korzystając z najróżniejszych kryteriów. Można je między sobą dowolnie łączyć, ale można także zdecydować się na jedno.

  • TEMATYKA WITRYN - określmy, gdzie możemy sprzedać nasz produkt. Jeśli nie chcemy wybierać konkretnych witryn, nawiążmy naszym produktem do danego tematu. Jeśli sprzedajemy koszulki z nadrukiem, możemy reklamować się na stronach z pomysłami na prezenty
  • MIEJSCA DOCELOWE – tutaj możemy już jasno określić na jakich stronach www chcemy się pokazać. Jeśli oferujemy części do samochodów, możemy zdecydować się na przykład na otomoto
  • ODPOWIEDNI KLIENT – sprzedajesz rowery, więc logicznym będzie wyświetlanie się osobom, które lubią sporty na dwóch kółkach lub szeroko pojęte wyprawy rowerowe.
  • ODPOWIEDNI CZAS – sprzedajesz pokoje? Wiesz więc, że potencjalny klient będzie porównywał ceny. To dobry moment na pokazanie swojej oferty
  • REMARKETING - ktoś wrzucił coś do koszyka i nie sfinalizował transakcji? A może już coś kupił i chcesz zaproponować kupno czegoś dopasowanego? A może zniżka na oglądany wcześniej produkt? Z Google Ads możesz to zrobić

JAK TO ZROBIĆ?

Można zająć się prowadzeniem kampanii Google Ads samemu, ale często jest to bardzo pracochłonne i wymaga zmysłu analizy. Nie wszyscy chcą się w to bawić i to jest okej. Nie wszyscy również mają pojęcie o tym jak działają słowa kluczowe, jak odpowiednio się za to zabrać, aby przynosiło to korzyści. Można więc skorzystać z pomocy specjalisty z Google, który przeprowadzi nas przez ten proces lub zdecydować się na agencję, która posiada w swoim gronie ekspertów, którzy chętnie zajmą się tym tematem (np. Adconnect, która doskonale wie co z czym się je i chętnie pomoże w prowadzeniu odpowiedniej kampanii w Google Ads).

ILE TO KOSZTUJE?

To również zależy od wielu czynników, a do głównych należą branża, zasięg, budżet jaki możemy przeznaczyć, ustalenie CPC, czyli kosztu za klik w reklamę. Niektóre branże, takie jak finanse, będą znacznie droższe niż inne, to zrozumiałe. W zależności od większych zasięgów terytorialnych reklamy, koszty także będą rosły - wiadomo, że mniej zapłacimy za reklamę lokalną niż ogólnokrajową czy ogólnoświatową. W zależności od tego, ile tej reklamy wyświetlamy, w jakich godzinach, jak długo w skali tygodnia - możemy wydawać zupełnie inną ilość pieniędzy.

GOOGLE ADS, A POZYCJONOWANIE

Oba te działania można robić rozłącznie, ale można także korzystać z nich razem. Oczywiście różnią się od siebie pewnymi elementami – w niektórych lepiej radzi sobie SEO, a w niektórych nasze Google Ads. Dobrze jest jednak skorzystać z nich razem, ponieważ mamy szansę na osiągnięcie ponad 100% więcej konwersji, niż gdybyśmy korzystali tylko i wyłącznie z jednego działania. Na przykład poprzez SEO nie jesteśmy w stanie skupić się na jednej lokalizacji, zupełnie odwrotnie jest w Google Ads. Z kolei, jeśli którykolwiek internautów posiada AdBlock czyli wtyczkę blokującą wyskakiwanie reklam – nie zobaczy naszej reklamy. SEO działa na wyszukiwaniach organicznych, więc jej to nie grozi. Jedno jest pewne – Google Ads ciągle się zmienia i dopasowuje się do zmian technologicznych, potrzeb rynku i stara się być przystępniejsza dla wszystkich użytkowników Internetu. Warto skorzystać z dobrodziejstw, jakie oferuje nam Google Ads. Więcej o reklamie rozliczanej w modelu cpc przeczytasz tutaj https://adconnect.pl/blog/glowna/reklama-rozliczana-cpc